پرسمان3 The title of your home page

پرسمان3
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرسمان3

و آدرس pasokh1.LXB.ir لینک نمایید

سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . 

در صورت وجود لینک ما در سایت شما

لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





الف) وضع سني مردم در روز محشر:از قرآن و روايات مي توان استفاده كرد كه انسان ها در همان سني كه از دنيا رفته اند، محشور مي شوند(12) هرچندآيا ت قر آن به طور كلي به مطلب اشاره دارند ولي به ضميمه روايات مي تو ا نند دليلي بر موضوع باشند از باب نمونه به سه آيه اشاره مي شود .

1ـ بار ديگر در صور دميده مي شود ناگهان آنها از قبرها شتابان به سوي (دادگاه) پروردگارشان مي روند(13). از اين آيه استفاده مي شود كه با آخرين سني كه از دنيا رفته اند، محشور مي شوند.
2ـ «و اينكه رستاخيز آمدني است، و شكي در آن نيست و خداوند تمام كساني را كه در قبرها هستند زنده مي كند(14)». اين آيه هم ظاهرش اين است كه با همان بدن و همان سني كه از دنيا رفته اند محشور مي شوند.
3ـ آيه اي ديگري هم داريم كه بر اين مطلب دلالت دارد «روز قيامت روزي است كه كودكان را پير مي كند(15)». معلوم مي شود كودك هم بين آنها وجود دارد كه طولاني بودن روز قيامت كه پنجاه هزار سال است باعث پيري آنها مي شود(16).
 
ب) رواياتدر روايتي چنين مي خوانيم «كما تموتون تحشرون» آنچنان كه مي ميريد (و در سني كه از دنيا مي رويد) محشور مي شويد(17).
در حديثي از پيامبر اكرم(ص) آمده است:
روز قيامت موقع حساب، خداوند به جبريل دستور ميدهد كه بچههاي مؤمنين را به بهشت وارد كند (فرشته وحي آنها را به سوي بهشت راهنمايي ميكند ولي آنان) دم در بهشت ميايستند و داخل نميشوند، از پدران و مادران خود سؤال ميكنند، فرشتگان پاسخ ميدهند كه آنها مشغول حساب و اعمال خود ميباشند و مانند شما نيستند، آنگاه اطفال مؤمنان فرياد ميكشند و گريه ميكنند، خداوند از جبرئيل سؤال ميكند، و جبرئيل عرض ميكند: خداوندا تو آگاهي، اين صداي بچههاي مؤمنان است كه بدون پدران و مادرشان وارد بهشت نميشوند، در نتيجه خداوند به جبرئيل فرمان ميدهد كه از ميان مردم دست والدين آنها را بگيرد و با آنها داخل بهشت كند.(18)
اين حديث به روشني وصراحت تمام گو ياي اين است كه كودك به همان سني كه از دنيا رفته، يعني در سن كودكي محشور مي شود.
در حديث ديگر زراره مي گويد : امام باقر (ع) فرمود : خداوند در مورد اطفال و كودكان مشيّت و اراده ي ( خاص ) دارد ، خداوند كودكان و كساني را كه در فترت و نبود پيامبر مرده اند و سالخوردگان و پيرمرداني كه در حال زوال عقل پيامبر را درك كرده اند و ناشنوا و لالي غير عاقل و ديوانه و ابلهي كه عقل ندارند ، همه را در روز قيامت جمع مي كند و هر يكي از آنها بر خدا احتجاج مي كند ، خداوند فرشته اي را بسوي آنان مي فرستد كه آتشي را روشن كند ، سپس فرشته ي ديگري به آنان مي گويد وارد آتش شويد ، هر كس وارد آتش شود براي او سرد و سلام گرديده و او را به بهشت مي برد و هركسي تخلف و سرپيچي نمايد داخل جهنّم مي شود (19) . از اين روايت به خوبي استفاده مي شود كه هر كسي به وضع و حال دنيايي خود محشور مي شود .
به علاوه اين كه عقل و خرد اقتضا مي كند كه انسان در سني كه از دنيا رفته است محشور شود. زيرا بدني كه عصاره و فشرده همه بدنهاي دوران عمر است در حقيقت هميشه با روح بوده و از هر جهت تناسب و سنخيت با آن دارد و روح تنها با آن مي تواند (مأنوس) باشد و اين مأنوسيت با آخرين لحظات عمر بدن بيشتر خواهد بود، لذا جا دارد كه انسان در همان سني كه از دنيا رفته است محشور شود.(20)
البته در روايات وارد است كه اهل بهشت همه در سن جواني هستند. از آيات قرآن استفاده مي شود كه در بهشت درد سر و خستگي و پيري وجود ندارد(21) و از آياتي كه در مقدمه ذكر شد مي توان حدس زد كه بهشتي ها در بهترين سني كه قابل تصور است زندگي مي كنند، اما در روايات در بعضي از آنها به صورت كلي بيان شده كه انسانها در بهشت (اعم از زن و مرد) جوان هستند چنانكه امام جواد (ع) فرمود: «لان اهل الجنه يكونون شباناً(22)»(23) اهل بهشت همه (مرد و زن) جوان محشور مي شوند (و در بين آنها پير مرد و پير زن وجود ندارد).
در روايات ديگري مساله مشخص تر بيان شده، پيامبر اسلام فرمود: كه مردان بهشتي در سن 33 سالگي و حوريه و زنان بهشتي در سن 16 سالگي مي باشند(24). اين روايت ظاهرش عموميت دارد، شامل همه ساكنين در بهشت مي شود.
ولي پيرامون سن اهل جهنم در آيات قرآن تصريحي نشده است و در متون روايي هم مطلب خاصي در اين باره يافت نشد.
در نتيجه جواب سؤال اين شد كه مردم در روز محشر و قيامت با همان سني كه از دنيا رفته اند محشور مي شوند، و اما به استناد آيات و روايات بهشتي ها جوان (مردان در سن 33 سالگي و زنان و حوريه ها در سن 16) هستند.
پاورقي:
1. اسراء:71.
2. معراج:44.
3. قمر:8.
4. حج:3.
5. ق:20.
6. طارق:9.
7. حج:1.
8. مرسلات:35.
9. قرائتي، محسن، معاد، ص396.
10. عبس:38.
11. قيامت:22.
12. اينكه گفته شد مردم در آخرين سني كه از دنيا رفته اند محشور مي شود در صورتي است كه به صورت انسان محشور شوند چون عداي در روز قيامت صورت انساني ندارند، چنانكه در ذيل آيه 18 سوره نباء كه مي فرمايد: «مردم بطور فوج فوج وارد محشر مي شوند»، حديثي نقل شده است كه شخصي از پيامبر (ص) در مورد اين آيه سؤال كرد، رسول خدا گريست و فرمود: سؤال مهمي كردي سپس چنين ادامه داد، مردم در قيامت ده گونه محشور مي شوند. 1ـ شايعه سازان، به صورت ميمون. 2ـ حرام خوران به صورت خوك. 3ـ ربا خواران واژگون. 4ـ قاضي ناحق كور. 5ـ خود خواهان مغرور به صورت كر و لال. 6ـ عالم بي عمل، در حال جويدن زبان خود. 7ـ همسايه آزار دست و پا بريده. 8ـ خبر چين آويخته به شاخه هاي آتش. 9ـ عياشان، بدبوتر از مردار. 10ـ مستكبران در پوششي از آتش محشور مي شوند. (تفسير صافي، ج5، ص275، منشورات مؤسسه الاعلمي للمطبوعات و مجمع البيان ذيل آيه 18 نباء).
13. يس:51.
14. حج:7.
15. مُزّمل:17.
16. معارج:4.
17. ر.ك: مطهري، مرتضي، راههاي اثبات وجود خدا، انجمن اسلامي دانشجويان، چاپ اول، 1363، ص216.
18. مجليسي، محمد باقر، بحار الأنوار، چاپ بيروت، ج 79، ص 123، ح 15.
19. كليني ، محمد ، الكافي ، 3:249 دارالكتب الاسلاميه ، طهران ، 1367ش .
20. مكارم شيرازي، ناصر، معاد و جهان پس از مرگ، مطبوعات هدف، ص338.
21. فاطر:34.
22. الشباب جمع شاب و كذلك الشبان و الشباب الحداثه الصحاح، ج1، ص151.
23. احتجاج علي طبرسي، ناشر انتشارات اسوه، ج2، ص478.
24. دستغيب، معاد، ص141.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 4 / 11 / 1391برچسب:سن زن ومرد ,درروز محشر, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام دوستان به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 454
بازدید کل : 36382
تعداد مطالب : 196
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

  • سما دانلود - بروز ترین مرجع دانلود